Sunday, August 1, 2010

sabtu dan ahad yang pendek?


yer, nama baru saya vinnie. hahaha



pernah tak terasa macam hujung minggu, rasa macam sekejap jer. ting tang ting tang, alaxender dah hari isnin. Mula bekerja atau belajar semula. korang agak-agak, tau tak kenapa jadi macam tu? haaaaaa~


Sebenarnya, mase tu tak ke mana mana. Hari sabtu dan Ahad macam hari lain jugak, 24 jam, takde kurang satu jam pon. tapi, tapi tau tak kena6pa hujung minggu ni pendek je?? Sebab....kita tido.


Kejadah apa tido? tak de kaitan pon. SALAH. ada kaitan sebenarnya. Bila kita tido, 'sense of time' kita akan berkurangan, tak paham? macam ni la. Kalau hari biasa( Isnin - Jumaat) mostly kita akan berjaga lebeh dari 12 jam, kadang2 lebih. Bila kita terjaga untuk satu masa yang lama, of cos kita akan rasa macam uhh..... lama giler, bila nak habis ni. tapi kalau hari sabtu ahad, pagi tido sampai tgh hari, makan tengah hari, kembung perut, tido petang, pastu stay awake pada waktu malam, mungkin dalam satu hari tu, cuma 6 atau 7 jam je kita dalam keadaan "terjaga". Masa lain kita tengah main dengan pari2 berada di alam mimpi.


Betul tak? Haaa. sebenarnya aku pon tak tau. Nak buat research terasa amat malas la plak enn. lepas ni nak kena pegi lab plak. huhu.

Tapikan, sebenar-benarnya, (hehehe) kita rasa weekend tu pendek adalah sebabkan satu "rule of thumb" ni.


Perkara yang best mesti terasa habis awal,
Perkara yang TAK best akan terasa amat lama.




tolongla setuju.

1 comment: